Badanie polskich pielgrzymów na Camino de Santiago
Kim jest polski pielgrzym Dróg św. Jakuba?
Idea Badania
Biuro Pielgrzyma w Santiago de Compostela publikuje statystyki i informacje na temat pielgrzymów, którzy docierają do Santiago i odbierają certyfikat lub compostelkę. Takie potwierdzenie, że pokonałeś/aś Drogą lub odbyłeś/aś pielgrzymkę. Pierwszy lepszy badacz wie, nawet amator – jak ja, że są one mało miarodajne. Suche liczby bez odniesienia do czegokolwiek. Wchodzisz i widzisz – 3782 Polaków w 2015 roku. Z jednej strony WOW i super, ale z drugiej czegoś brakuje. Jaka jest prawdziwa motywacja? Czego szukają w podróży i pielgrzymce? Czy chodzą na inne pielgrzymki? KIM JEST POLSKI – PIELGRZYM DRÓG ŚWIĘTEGO JAKUBA?
Po roku snucia różnego rodzaju planów o zrobieniu badania pielgrzymów. Wreszcie udało się znaleźć współpielgrzymów o podobnym zapale i ciekawości, którzy chcieliby zrobić to samo. Wszyscy mamy za sobą pielgrzymki Drogami świętego Jakuba. Paweł Chmielowski wędrował Camino Frances i Primitivo, Łukasz Śledziecki przeszedł z Polski do Santiago de Compostela. Dodatkowo są socjologami, więc badania mają we krwi.
Badanie zrealizowaliśmy przy ogromnym wsparciu polskiego środowiska. Udostępnialiście informacje o badaniu, rozsyłaliście je znajomym. Dziękujemy, bez Was by się nie udało. Zgodnie ze złożoną obietnicą publikujemy raport. Natomiast gdybyście byli zainteresowani bardziej szczegółowymi wynikami lub współpracą, zachęcamy do kontaktu.
Metodologia i dane badania
Cel główny został osiągnięty dzięki realizacji celów szczegółowych, takich jak identyfikacja:
- Stylów podróżowania
- Sposobów organizacji podróży
- Sposobów organizacji Camino de Santiago
- Miejsc pielgrzymek Polaków poza Santiago
- Logistyki związanej z Camino de Santiago
- Źródeł informacji o Camino de Santiago
- Stylów spędzania czasu wolnego
- Motywacji polskich pielgrzymów do Santiago de Compostela
Aby osiągnąć główny cel projektu oraz cele szczegółowe opracowane zostały kluczowe problemy (zagadnienia badawcze).
- Podróże – co dają i co jest ważne w trakcie ich trwania?
- W jaki sposób organizujemy podróże na Camino de Santiago?
- Pielgrzymki grupowe i ich średnia liczba per pielgrzym w Polsce.
- Cele pielgrzymek polskich pątników Camino de Santiago w Polsce.
- Najczęściej wybierane szlaki Camino de Santiago w Europie.
- Z iloma osobami pielgrzymował polski peregrino?
- Sposób pokonania szlaku Camino de Santiago.
- Przygotowania, czas i koszty pielgrzymki Camino de Santiago.
- Elementy szlaku Camino de Santiago istotne dla Polaków.
- Źródła „pierwszej” informacji o Camino de Santiago.
- Źródła informacji w trakcie przygotowań do Camino de Santiago.
- Czy pielgrzymka na Camino była głównym urlopem?
- Czy Polacy pragną wyruszyć ponownie na szlak?
- Co motywuje Pielgrzyma – Polaka do odbycia pielgrzymki?
W celu uzyskania odpowiedzi na postawione problemy badawcze poddano je dalszemu uszczegółowieniu poprzez przyporządkowanie zmiennych i wskaźników, a tym samym opracowanie listy poszukiwanych informacji.
Jednostką analizy w badaniu ilościowym były osoby, które choć raz odbyły pielgrzymkę do Santiago de Compostela,
Kwotami (warstwami) w przedmiotowym badaniu były płeć i wiek respondentów.
Starannie dobrana próba losowa w połączeniu ze standaryzowanym kwestionariuszem ankiety umożliwiła trafne formułowanie wniosków o objętej badaniami zbiorowości. Wielkość próby badawczej wyniosła 888 polskich pielgrzymów do Santiago de Compostela.
Umożliwiła ona dokonywanie uogólnień na populację polskich pielgrzymów do grobu św. Jakuba. Warstwowo – losowy dobór próby ze względu na płeć i wiek oddający możliwie najdokładniej strukturę w populacji generalnej zapewnił reprezentatywność i poprawność metodologiczną statystycznego wnioskowania.
Wielkość próby wyznaczono za pomocą następującego wzoru:

gdzie:
P – oszacowana proporcja w populacji (przyjmuje się 50%)
e – błąd oszacowania
n – wielkość próby
N – wielkość populacji (20 099 pielgrzymów z Polski w latach 2004 – 2015)
Z – wartość Z wynika z przyjętego poziomu ufności Z = 1,96.
Zastosowane reguły doboru próby polegające na proporcjonalnym udziale poszczególnych grup w ogólnej populacji polskich pielgrzymów gwarantują 95% prawdopodobieństwo precyzyjnego szacowania wyników przy minimalnym ryzyku błędu wynoszącym 3,19%. Oznacza to uzyskanie danego rezultatu procentowego z uwzględnieniem powyższej ewentualności.
W ramach doboru próby celowej respondenci rekrutowani są w sposób subiektywny tak, by uzyskane opinie były najbardziej użyteczne. Ponieważ kryteria doboru do próby celowej nie są łatwe do określenia, dlatego też nie można ustalić prawdopodobieństwa z jakim dana jednostka znajdzie się w próbie.
Dobór celowy stosuje się w przypadku, gdy badacz chce zbadać mały podzbiór większej populacji, a wielu członków tego podzbioru nie da się rozpoznać. Może być także wykorzystywany przy badaniu przypadków odbiegających od normy.
Wybór jednostki do próby zależy, więc od pewnych ocen dokonywanych arbitralnie przez ekspertów lub wyobrażeń dotyczących związków pomiędzy cechami. Metody doboru celowego wymagają dużej wiedzy o populacji lub posługiwania się ocenami. Nie można także obliczyć prawdopodobieństwa popełnianego błędu wnioskowania na podstawie próby celowej.
Ponieważ dobór celowy jest doborem nieprobabilistycznym, reprezentatywność wyników otrzymanych z prób celowych jest trudna do określenia i niższa niż w przypadku doboru losowego.
Dobór próby w badaniu techniką zogniskowanego wywiadu grupowego będzie celowo-losowy. Losowość polega jednak na tym, że respondenci będą losowo dobierani ze ściśle określonej w oparciu o cele badania zbiorowości i opracowanego w tym celu operatu. Dzięki temu respondentami będą osoby o wysokich kompetencjach i z dużą znajomością tematu przedmiotowego badania. Z drugiej strony stosunkowo duża liczba respondentów pozwoli na zebranie opinii ekspertów z różnych obszarów terytorialnych i skonfrontowanie ich ze sobą na etapie analizy.
- Populacja Polaków w Biurze Pielgrzyma za lata 2004-2015: 20 099 pielgrzymów
- Próba: 888 osób
- Badanie ankietą internetową 20.02-21.03.2016
- Liczba wyświetleń ankiety: 3230
- Liczba wypełnień ankiety: 901
- Wypełnienie / wyświetlenie ankiety: 27,89%
- Liczba przerwanych wypełnień: 2329
- Średni czas wypełnienia ankiety: 17:06
- Błąd oszacowania: 3,19%
Udostępnij informację o Raporcie w mediach społecznościowych
Kontakt w sprawie raportu
Chcesz wiedzieć więcej na temat badania polskich pielgrzymów Camino de Santiago?
Odpowiadamy na wszelkie pytania i zapraszamy do kontaktu z nami.
Autorzy badania

Socjolog, przedsiębiorca, analityk sportowy, specjalista z zakresu badań ilościowych i statystyki.
Współwłaściciel Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych TRiC. Realizator usług badawczych dla placówek dyplomatycznych. Współpracował z wieloma jednostkami naukowymi, pracownikami uczelni wyższych oraz władzami samorządów. Realizator usług z zakresu analityki sportowej dla klubów sportowych (m.in. Lecha Poznań, Wisły Kraków, PSŻ Poznań, Sparty Betard Wrocław, ENEA AZS Poznań, Spójnii Gdynia, Krispolu Września, Biofarmu Basket Poznań, Reprezentacji Polski w KickBoxingu oraz Żeglarskiej Klasy Omega) i sponsorów klubów sportowych (m.in. STS).
Współtwórca marek „Sport Analytics – Analityka Sportowa” oraz „Sport Success – Agencja Marketingu Sportowego”. Współtwórca adaptacji koncepcji „Audience Development” dla potrzeb sportu – „Supporters Development”.
Obecnie również dziennikarz dwutygodnika Nasz Głos Poznański. W karierze występował z głosem eksperckim w mediach: Telewizji WTK, Radiu Emaus i Naszym Głosie Poznańskim.

