- Autorzy: Rachel Looker i Mike Wendling
- wiadomości BBC
Część zawalonego mostu w Baltimore została celowo zniszczona, co umożliwiło przywrócenie pełnego transportu na jednym z najbardziej ruchliwych szlaków żeglugowych w Ameryce.
26 marca statek zderzył się z mostem Francisa Scotta Key Bridge, który się zawalił, zabijając sześciu pracowników budowlanych.
Fragmenty mostu, który został rozebrany w poniedziałek.
Operację przełożono w weekend ze względu na złą pogodę.
Most Francisa Scotta Key zawalił się po zderzeniu z frachtowcem Daly, który stracił moc i zboczył z kursu.
W wyniku zderzenia do rzeki Patapsco wpłynęło około 4000 ton gruzu.
Statek o długości 948 stóp (289 m) pozostaje na miejscu wypadku po wypadku i jest pokryty złomem z mostu. Na pokładzie nadal pracuje 21 członków załogi, w większości Hindusów, zajmujących się konserwacją statku. Członkowie załogi ukrywali się na pokładzie, gdy w poniedziałek doszło do kontrolowanej eksplozji.
Władze poinformowały, że rozbiórka przebiegła zgodnie z planem. Nastąpiło to po tym, jak w zeszłym tygodniu odnaleziono ciało szóstej i ostatniej ofiary zdarzenia.
Krótko po godzinie 17:00 czasu wschodniego (21:00 GMT) rozległa się wielka eksplozja, a fragmenty mostu wpadły do wody.
Urzędnicy powiedzieli, że użyli kontrolowanej eksplozji, aby dokonać precyzyjnych cięć, mając nadzieję, że Daly będzie mógł wrócić do portu w Baltimore.
Port obsługujący wiele towarów, najbardziej ruchliwy w kraju pod względem eksportu samochodów, został zamknięty po upadku, chociaż część żeglugi została wznowiona tymczasowymi kanałami. Korpus Inżynieryjny Armii Stanów Zjednoczonych oświadczył, że zamierza przywrócić pełną wydajność do końca maja.
Na poniedziałkowej konferencji prasowej urzędnicy wyrazili nadzieję, że statek zostanie przeniesiony w ciągu dwóch dni.
„Po wykonaniu precyzyjnego cięcia wrócimy i zbadamy kanał, a także sprawdzimy otoczenie wózka, aby upewnić się, że nie ma żadnych przeszkód, które mogłyby zakłócać ruch w trakcie precyzyjnego cięcia” – powiedział kontradmirał amerykańskiej straży przybrzeżnej. . Shannon Gilreath. „Następnie ponownie otworzymy kanał ograniczonego dostępu dla ruchu o określonej godzinie.”
Urzędnicy stanu Maryland szacują, że odbudowa mostu będzie kosztować do 1,9 miliarda dolarów (1,5 miliarda funtów), a odbudowa zajmie ponad cztery lata.
Sekretarz transportu Pete Buttigieg powiedział w zeszłym tygodniu BBC, że zamknięcie kanału „zdecydowanie” wpłynęło na łańcuchy dostaw.
Federalne Biuro Śledcze i Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu prowadzą dochodzenie w sprawie wypadku.
Miasto Baltimore pozwało właścicieli statku, Grace Ocean Pvt Ltd i jej menadżera, Synergy Marine Pvt Ltd, zarzucając rażące zaniedbanie i lekkomyślność. Spółki zwróciły się do sądu o zmniejszenie odpowiedzialności za incydent.