- Madeline Halbert
- BBC News, Nowy Jork
Z czerwonego pickupa, który zanurzył się w wodzie po zawaleniu się mostu w Baltimore, wydobyto ciała dwóch osób.
Ośmiu pracowników budowlanych znajdowało się na moście, gdy uderzył w niego statek i utonęli w wodzie poniżej.
Dwóch pracowników udało się tego dnia uratować, ale poszukiwania pozostałych czterech trwają – przypuszcza się, że wszyscy nie żyją.
Ekipy ratownicze usuwają materiały niebezpieczne, a na miejscu pracują śledczy.
Dotychczas podano nazwiska czterech z sześciu osób, które zginęły w wyniku zawalenia się mostu.
Podczas środowej konferencji prasowej policja stanowa Maryland zidentyfikowała dwóch pracowników uratowanych z ciężarówki przez nurków: Alejandro Hernandez Fuentes, lat 35, i Dorlian Ronial Castillo Cabrera, lat 26. Pan Fuentes pochodzi z Meksyku, a pan Cabrera z Gwatemali.
Policja stwierdziła jednak, że nurkowie nie mogą już bezpiecznie wejść do wody z powodu betonu i gruzu znalezionego w rzece. Używają teraz skanów sonaru i uważają, że pojazdy z innymi ciałami są „związane powierzchnią i betonem”, który spadł z mostu – powiedział urzędnik.
Ustalono nazwiska dwóch innych zaginionych osób, które uznano za zmarłe: Miguel Luna, pochodzący z Salwadoru, i Manor Suazo Sandoval, obywatel Hondurasu.
Ministerstwo spraw zagranicznych Meksyku poinformowało wcześniej, że dwóch obywateli Meksyku uznano za zmarłych – z których jeden został obecnie zidentyfikowany jako Fuentes – a drugiego udało się uratować z wody.
Władze poinformowały, że w środę wieczorem jedna osoba w szpitalu została wypuszczona po wyciągnięciu z wody.
Służby ratownicze spędziły we wtorek kilka godzin na przeszukiwaniu wód rzeki Patapsco w poszukiwaniu sześciu pracowników budowlanych naprawiających wgniecenia na moście, gdy statek uderzył w niego około godziny 01:30 (05:30 GMT). Amerykańska Straż Przybrzeżna odwołała poszukiwania o zachodzie słońca, gdy temperatura wody spadła i minęły godziny, co oznaczało, że pracownicy nie żyją.
Władze obiecały przekazać ciała obu rodzinom.
„Potrzebujemy zamknięcia dla tych rodzin” – powiedział dziennikarzom gubernator stanu Maryland Wes Moore.
„Obiecuję im, że poświęcę wszystkie zasoby, aby upewnić się, że zamkniecie sprawę” – powiedział.
Jednak takie posunięcie jest trudne, powiedział w środę wiceadmirał straży przybrzeżnej Peter Gautier.
Pływali w zimnej wodzie z metalowymi gruzami z mostu, który spadł do rzeki.
Gautier powiedział, że statek towarowy jest stabilny, ale na pokładzie znajdowało się ponad 1,5 miliona galonów oleju opałowego i smarowego.
Na pokładzie znajdowało się około 4700 kontenerów towarowych, z których 56 zawierało materiały niebezpieczne.
„Straż przybrzeżna podjęła agresywne działania, aby wejść na statek, a my mamy załogi” – powiedział Gautier.
Przewodnicząca Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu Jennifer Homandy stwierdziła, że niektóre pojemniki zawierające materiały niebezpieczne zostały „naruszone”.
Marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych planuje użyć kamieni przy pomocy dźwigów o udźwigu około 1000 ton, aby usunąć części mostu, które wpadły do wody.
Ekspert ds. morskich Jim Bellingham powiedział BBC, że kluczowe znaczenie będzie miało zbadanie przyczyn awarii statku.
„Ogromną zaletą jest to, że statek nie zatonął, więc mają dostęp do dzienników mostka i zapisów tego, co się dzieje” – powiedział.
Urzędnicy mają nadzieję, że rejestrator danych pobrany ze statku w nocy dostarczy dodatkowych informacji.
Thali płynął w stronę Sri Lanki, kiedy nagle stracił moc i uderzył w most Baltimore, zanim spowodował katastrofę.
Urzędnicy twierdzą, że zawalenie się mostu w głównym porcie może zagrozić globalnym łańcuchom dostaw i gospodarce USA.
Moore powiedział, że zawalenie się mostu może mieć wpływ na 8 000 miejsc pracy i nazwał ten incydent „kryzysem globalnym”.
„Od portu zależy gospodarka narodowa i gospodarka światowa” – powiedział, dodając, że w zeszłym roku przewieziono przez niego ładunki o wartości 80 miliardów dolarów (63,4 miliarda funtów).
Sekretarz Departamentu Transportu stanu Maryland Paul Wiedefeld podkreślił, że wymiana mostu nie jest procesem szybkim, ale na środowej konferencji prasowej zapewnił, że „urzędnicy pracują nad szybkim opracowaniem projektu wymiany mostu. Możemy odrestaurować port i uzyskać społeczność znów się porusza.”
Eksperci twierdzą, że zawalenie się mostu Key Bridge może prowadzić do strat sięgających 15 milionów dolarów dziennie do czasu ponownego otwarcia szlaku żeglugowego.
Amerykański senator Ben Cordin ze stanu Maryland wyraził pewność, że stan uzyska środki potrzebne do odbudowy i rozpoczęcia prac nad nowym mostem „dzięki administracji Bidena”.
„Otwarcie szlaków żeglugowych jest naszym priorytetem, ponieważ ma wpływ na nasz kraj i globalny łańcuch dostaw” – powiedział.
Śledczy mają również nadzieję ustalić, czy brudne paliwo odegrało rolę w śmiertelnym wypadku. Eksperci morscy twierdzą, że zanieczyszczone paliwo może powodować problemy z głównymi generatorami prądu statku, powodując utratę prądu na statku.