SpaceX może być zmuszone do ratowania dwóch astronautów, którzy utknęli na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej po tym, jak w ich Boeingu Starliner doszło do wycieku helu.
Astronauci Butch Wilmore i Suni Williams udali się w przestrzeń kosmiczną na pokładzie Starlinera 5 czerwca i mieli przebywać na ISS tylko przez dziewięć dni – ale problemy ze statkiem sprawiły, że data powrotu wciąż nie była znana, a NASA obecnie gorączkowo próbuje żeby je odzyskać. Pomóż rozwiązać problem.
Konkurent Boeinga, SpaceX, zostanie ostatecznie wykorzystany, aby sprowadzić ich do domu na pokładzie statku kosmicznego Crew Dragon.
Decyzja ta będzie poważnym ciosem dla znajdującego się w trudnej sytuacji giganta kosmicznego Boeinga, który oprócz początkowego kontraktu z NASA o wartości 4,5 miliarda dolarów wydał około 1,5 miliarda dolarów, mając nadzieję, że Starliner stanie się drugą opcją dotarcia do ISS.
Ponieważ urzędnicy NASA i Boeinga powtarzali, że obecne problemy na pokładzie Starlinera nie wskazują na potrzebę poddania się SpaceX, Crew Dragon jest gotowy do misji.
Statek kosmiczny SpaceX, który niedawno w marcu przewiózł czterech astronautów na ISS, jest w stanie przewieźć od dwóch do czterech pasażerów jednocześnie, ale w sytuacji awaryjnej może przewieźć dodatkowych pasażerów.
Od 2020 r. SpaceX jest jedyną firmą komercyjną, która może transportować astronautów i ładunki na stację kosmiczną.
We wtorek SpaceX nie odpowiedziało natychmiast na prośbę „The Post” o komentarz.
Michael Lembeck, profesor inżynierii lotniczej na Uniwersytecie Illinois w Urbana-Champaign, który w latach 2009–2014 był konsultantem działu lotów kosmicznych Boeinga, powiedział The Post, że Starliner nadal prawdopodobnie powróci na Ziemię Wilmore’a i Williamsa.
„W tej chwili powiedziałbym, że SpaceX nie potrzebuje dużego postępu” – powiedział Lembeck. „Musimy zobaczyć, że w ciągu najbliższych kilku dni pojawi się duży problem, aby uzasadnić taką reakcję”.
Lembeck i Katsuo Kurabayashi, profesor inżynierii lotniczej na Uniwersytecie Nowojorskim, powiedzieli The Post, że NASA mogła opóźnić podróż powrotną, aby móc spędzić więcej czasu na studiowaniu statku i dowiedzieć się więcej o ISS. Błąd i jak go uniknąć w następnym zadaniu.
Podczas gdy kapsuła przewożąca astronautów powróci na Ziemię, moduł serwisowy, w którym przechowywane są silniki, zbiorniki paliwa i helu, nie powróci na Ziemię – wyjaśnił Lembeck.
„Ponieważ pozostało dużo helu, rozsądne jest, aby zespoły poświęciły wystarczająco dużo czasu na upewnienie się, że Starliner jest w pełni przygotowany i certyfikowany do podróży powrotnej” – dodał Kurabayashi.
Profesor NYU zauważył, że sytuacja pozostaje płynna i że kolejne aktualizacje NASA będą wskaźnikiem rozwoju problemu.
„Jeśli przez przypadek zaczną mówić o misji ratunkowej, będzie to oznaczać, że Charliner ma poważne wady sprzętowe zagrażające życiu” – powiedział Kurabayashi.
Ostatni raz astronauta NASA potrzebował pomocy w powrocie na Ziemię w 2022 r., kiedy rozsypała się rosyjska kapsuła Sojuz z Amerykaninem Frankiem Rubio na pokładzie.
Podczas gdy NASA rozważała zwrócenie się do SpaceX o pomoc, Rubio ostatecznie wrócił w pustej kapsule Sojuz wystrzelonej przez Rosję.
Incydent zakończył sześciomiesięczną misję Rubio o ponad rok, czyli 371 dni, czego długość pobiłaby amerykański rekord w kosmosie.